Wdrożenie ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku w kontekście zrównoważonego rozwoju e-commerce
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

e-commerce
ekologiczne opakowania
zrównoważony rozwój

Jak cytować

Motowidlak, U., & Tokarski, D. (2022). Wdrożenie ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku w kontekście zrównoważonego rozwoju e-commerce . Czasopismo "Economics and Environment", 82(3), 97-117. https://doi.org/10.34659/eis.2022.82.3.483

Abstrakt

Celem badania jest identyfikacja potencjalnych czynników ryzyka zakłóceń dla procesu i produktu w zakresie wykorzystania ekologicznego opakowania wielokrotnego użytku w obsłudze logistycznej e-commerce, realizowanej przez Arvato Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Badanie wpisuje się z realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu oraz gospodarki o obiegu zamkniętym. Zastosowane metody i technik badawcze obejmowały m.in.: analizę elementarną, analizę treści, pogłębione wywiady bezpośrednie, analizę przyczynową oraz wybrane metody analizy jakościowej i ilościowej. Badanie empiryczne zrealizowano w 2021 r. w dwóch lokalizacjach Arvato Polska Sp. z o.o. Analiza zebranych danych wskazuje, że wykorzystanie ekologicznego opakowania zwrotnego w obsłudze logistycznej e-commerce stanowi jedno z dostępnych rozwiązań o dużym potencjale wzmacniającym zrównoważony rozwój branży fashion. Przyczynia się do ograniczenia zużycia zasobów, poprawy efektywności gospodarowania odpadami opakowaniowymi i redukcji emisji gazów cieplarnianych, sprzyjając zaspokajaniu rosnących potrzeb konsumentów i umacnianiu pozycji konkurencyjnej organizacji. Przeprowadzone analizy z wykorzystaniem diagramu Ishikawy potwierdziły dużą złożoność problemów w kontekście wykorzystania opakowania zwrotnego w e-commerce. Wnioski z badania mogą mieć praktyczne zastosowanie do poprawy funkcjonowania efektywnej kosztowo logistyki e-commerce z wykorzystaniem ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku. Zastosowane przez autorów podejście systemowe w badaniu jednostkowych opakowań zwrotnych w zrównoważonym rozwoju e-commerce o obiegu zamkniętym przyczynia się do zmniejszenia luki badawczej w tym zakresie tematycznym. Problematyka ekologicznych opakowań wielokrotnego użytku znajduje się bowiem we wstępnej fazie badań poznawczych i testów pilotażowych.

PDF (Angielski)

Bibliografia

Accenture. (2021, September 20). The economic impact of buy now, pay later in the US. Accenture. https://afterpay-corporate.yourcreative.com.au/wp-content/uploads/2021/10/Economic-Impact-of-BNPL-in-the-US-vF.pdf

Arvato Bertelsmann Supply Chain Solutions. (2022, July 10). https://arvato-supply-chain.pl/o-nas/kim-jestesmy

Arvato Bertelsmann Supply Chain Solutions. (2021, March 12). https://blog.arvato.pl/?s=e-commerce+opakowania

Bourlakis, M., Julien, D., & Ali, I. (2018). The next industrial revolution. How e-commerce is transforming B2B. DHL Express: Bonn. https://www.dhl.com/content/dam/dhl/local/global/core/documents/pdf/g0-core-whitepaper-dhl-b2be-commerce-en.pdf

Cooper, D. R., & Gutowski, T. G. (2017). The environmental impacts of reuse: A review. Journal of Industrial Ecology, 21(1), 38–56. https://doi.org/10.1111/jiec.12388

DHL White Paper. (2022). Delivering on Circularity. Pathways for fashion and consumer electronics. DHL Research and Innovation GmbH. https://www.dhl.com/content/dam/dhl/global/core/documents/pdf/DHL_Delivering_on_Circularity_White_Paper_2022.pdf

European Commission. (2019). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Green Deal. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52019DC0640&from=EN

European Commission. (2020). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. A new Circular Economy Action Plan For a cleaner and more competitive Europe. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:52020DC0098&from=EN

European Commission. (2022). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. On making sustainable products the norm. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52022DC0140

Eurostat. (2022). Packaging waste statistics. Eurostat Statistics Explained. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Packaging_waste_statistics

Franklin Associates. (2018, December 12). Life cycle impacts for postconsumer recycled resins: PET, HDPE, and PP. Franklin Associates, A Division of Eastern Research Group (ERG). https://plasticsrecycling.org/images/library/2018-APR-LCI-report.pdf

Green Generation. (2021). Mobile Institute. https://mobileinstitute.eu/green#Green-Gener ion_WspolnieNaRzeczZiemi_2021.pdf

Guo, J., Yu, H., & Gen, M. (2020). Research on green closed-loop supply chain with the consideration of double subsidy in e-commerce environment. Computers & Industrial Engineering, 149(1),106779. https://doi.org/10.1016/j.cie.2020.106779

Hischier, R. (2018). Car vs. Packaging: A first, simple (environmental) sustainability assessment of our changing shopping behaviour. Sustainability, 10(9), 3061. https://doi.org/10.3390/su10093061

IPF. (2021). Institute of Positive Fashion. The Circular Fashion Ecosystem: A Blueprint for the future. https://instituteofpositivefashion.com/uploads/files/1/CFE/Circular_Fashion_Ecosytem_Report.pdf

IRP. (2019). International Resource Panel. Global Resources Outlook: Natural Resources for the Future We Want. A Report of the International Resource Panel. United Nations Environment Programme. Nairobi, Kenya. https://www.resourcepanel.org/reports/global-resources-outlook

ISPO. (2019). How Finnish Brand RePack Closes the Loop on Packaging. ISPO TEXT-TRENDS. https://www.ispo.com/en/trends/finish-brand-repack-closes-loop-packaging

ITU. (2020). International Telecommunication Union. Global E-waste Monitor 2020. https://www.itu.int/en/ITU-D/Environment/Pages/Spotlight/Global-Ewaste-Monitor-2020.aspx

Kaza, S., Yao, L., Bhada-Tata, P., & Van Woerden, F. (2018). What a Waste 2.0: A Global Snapshot of Solid Waste Management to 2050. Washington: World Bank Group Publications.

Korzeniowski, A., Skrzypek, M., & Szyszka, G. (2012). Opakowania w systemach logistycznych. Poznań: ILiM.

Kowalska, M., & Paździor, M. (2015). Zastosowanie diagramu Ishikawy jako narzędzia doskonalenia jakości produktów spożywczych. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 1, 136-139. https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-232fab77-f22c-4d70-969d-5c3bd43bedaf

Kulczycka, J. (2020). Gospodarka o obiegu zamkniętym dla zmian klimatu. In J. Gajewski & W. Paprocki (Eds.), Polityka klimatyczna i jej realizacja w pierwszej połowie XXI wieku (pp. 55-69). Sopot: Centrum Myśli Strategicznych.

Kulczycka, J., & Pędziwiatr, E. (2019). Gospodarka o obiegu zamkniętym – definicje i ich interpretacje. In J. Kulczycka (Ed.), Gospodarka o obiegu zamkniętym w polityce i badaniach naukowych (pp. 9-20). Kraków: Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN.

McKinsey. (2020). Fashion on climate: How the fashion industry can urgently act to reduce its greenhouse gas emission. McKinsey & Company and Global Fashion Agenda. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/retail/our%20insights/fashion%20on%20climate/fashion-on-climate-full-report.pdf

OECD. (2018). Global Material Resources Outlook to 2060: Economic Drivers and Environmental. Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/9789264307452-en

Oláh, J., Kitukutha, N., Haddad, H., Pakurár, M., Máté, D., & Popp, J. (2019). Achieving sustainable e-commerce in environmental, social and economic dimensions by taking possible trade-offs. Sustainability, 11(1), 89. https://doi.org/10.3390/su11010089

PraxPack. (2021). PraxPack. Project. User-integrated development and testing of business models for reusable packaging solutions in online retailing. https://www.praxpack.de/en/

RePack. (2022, April 24). Why is reusable more sustainable than single-use packaging? http://originalrepack-2630758.hs-sites.com/why-is-repack-more-sustainable-than-single-use-cardboard-boxes

RePack. (2022, April 14). RePack Blog. https://www.repack.com/news/

Sala, S., Crenna, E., Secchi, M., & Sanyé-Mengual, E. (2020). Environmental sustainability of European production and consumption assessed against planetary boundaries. Journal of Environmental Management, 269, 110686. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2020.110686

Sharma, N., Ghosh, S., & Saha, M., (2020). Open Data for Sustainable Community: Glocalized Sustainable Development Goals. Singapore: Springer.

Singh, C. S., Soni, G., & Badhotiya, G. K. (2019). Performance indicators for supply chain resilience: review and conceptual framework. Journal of Industrial Engineering International, 15, 110-114. https://doi.org/10.1007/s40092-019-00322-2

Sullivan, Y. W., & Kim, D. J. (2018). Assessing the effects of consumers’ product evaluations and trust on repurchase intention in e-commerce environments. International Journal of Information Management, 39, 199–219. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2017.12.008

Sun, M., Grondys, K., Hajiyev, N., & Zhukov, P. (2021). Improving the E-Commerce Business Model in a Sustainable Environment. Sustainability, 13(22), 12667. https://doi.org/10.3390/su132212667

van Loon, P., Deketele, L., Dewaele, J., McKinnon, A., & Rutherford, C. (2015). A comparative analysis of carbon emissions from online retailing of fast-moving consumer goods. Journal of Cleaner Production, 106, 478–486. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.06.060

Zimmermann, T., & Bliklen, R. (2020). Single-use vs. reusable packaging in e-commerce: comparing carbon footprints and identifying break-even points. GAiA Ecological Perspectives for Science and Society, 3, 176-183. https://oekopol.de/src/files/Carbon-Footprint-Comparison-of-Single-Use-vs.-Reusable-Packaging.pdf

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2022 Czasopismo Ekonomia i Środowisko

Downloads

Download data is not yet available.