Abstrakt
Omówiono sytuację finansową gmin wiejskich województwa podlaskiego o dużym udziale powierzchni lasów. Podjęty problem opracowano na podstawie danych statystyki masowej GUS, analiza obejmuje lata 2016-2019. Ocenę gospodarki finansowej przeprowadzono na podstawie wskaźników: budżetowych, na mieszkańca i wskaźników dla zobowiązań dłużnych. Dla określenia zależności między wskaźnikami przeprowadzono rachunek korelacji. Zarówno dochody jak i wydatki w odniesieniu do mieszkańca są mniejsze niż średnio w gminach wiejskich w kraju. Duże są też różnice w wartości innych wskaźników, co wynika m.in. z polityki prowadzonej przez władze lokalne. Dochody z tytułu podatku leśnego stanowią uzupełnienie innych dochodów z tytułu opodatkowania nieruchomości osób fizycznych. W przypadku wielu gmin udział dochodów z tytułu podatku leśnego jest zbliżony do udziału dochodów z podatku rolnego, a w niektórych gminach nawet wyższy.
Bibliografia
Act of 12 January 1991 on local taxes and fees (Polish Journal of Laws of 1991, No. 9, item 31, with later amendments).
Act of 15 November 1984 on agricultural tax (Polish Journal of Laws of 1984, No. 52, item 268, with later amendments).
Act of 30 October 2002 on forestry tax (Polish Journal of Laws of 2002, No. 200, item 1682, with later amendments).
Bush, J., & A.; Mukherjee. (2018). Encouraging State Governments to Protect and Restore Forests Using Ecological Fiscal Transfers: India’s Tax Revenue Distribution Reform. Conservation Letters, 11(2). https://doi.org/10.1111/conl.12416
CSO. Central Statistical Office. (2020). Statistical Yearbook of the RegionsPoland.
Daigneault, A. J., Sohngen, B. L,. & Sedjo, R. (2020). Carbon and market effects of U.S. forest taxation policy, Ecological Economics, Elsevier, vol. 178(C). https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2020.106803
Dylewski, M., Filipiak, B., & GorzałczyńskaKoczkodaj, M. (2004). Analiza finansowa jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: Wydawnictwo Municipium.
Dziuba, J. (2016). Zróżnicowanie fiskalnych skutków polityki podatkowej jednostek samorządu terytorialnego. Annales Universitatis Mariae CurieSklodowska Lublin, Sectio H, Oeconomia, 50, 351360.
Dziuba, J., & Życzkowska, E. (2021). The importance of municipal tax policy in shaping forest tax revenues in Poland. Ekonomia i Prawo. Economics and Law, 20(1), 91105. https://doi.org/10.12775/EiP.2021.006
Dziuba J. (2019). Polityka podatkowa gmin wiejskich w Polsce w latach 2006-2017. Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 125, 3343.
Filipiak, B. (Ed.). (2009). Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Frey, G. E., Meier, J. T., Kilgore, M. A., Snyder, S. A., & Blinn, C. R. (2019). Factors associated with family forest landowner enrollment in state preferential forest property tax programs in the United States. Land Use Policy, 89, 104240. https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019.104240
Korelewska, M. (2014). Polityka podatkowa gmin i miast na prawach powiatu w zakresie podatku od nieruchomości a wspieranie przedsiębiorczości przez samorząd terytorialny. Studia BAS, 1(37), 85108.
Lazhentsev, V. N., Chuzhmarova, S. I., & Chuzhmarov, A. I. (2020). Tax Administration in the Forest Management System and its Influence on the Budgets of Northern Territories. Economic and social changes – FactsTrendsTorecast, 13(1), 125143. https://doi.org/10.15838/esc.2020.1.67.7
Milewska, A. (2017). Przestrzenne zróżnicowanie wpływów z tytułu podatku leśnego w gminach wiejskich w Polsce. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, XIX(6), 170175. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.7924
Ministerstwo Finansów. (2020). Wskaźniki do oceny sytuacji jednostek samorządu terytorialnego w latach 20172019.
Nakayama, K., Shirai, M., & Yamada, M. (2019). Effects of Environmental Taxes on Forest Conservation: Case of Water Resources Conservation Fund in Toyota City. Theoretical and Empirical Analysis in Environmental Economics, 34, 4967.
Okada, K., Okada, S., & Yui, M. (2007). Process of policymaking in forest environment tax: A study on the forest tax Advisory Committee of the State Prefecture. Tohoku Journal of Forest Science, 12(1), 111.
Pat er , B. (2013). The Structure of Forest tax in Poland. Proceeding Paper of the 12th Conference of Business and NonProfit Organization Facing Increased Competition and Growing Customers Demands, Czorsztyn, June 17-18, 2013, 323334. http://konferencja.jemi.edu.pl/files/monografie/monografia_vol12.pdf
Potocki, A. (2016). Opodatkowanie lasów a źródła finansowania gmin. Rocznik Samorządowy, 5, 201215.
Schram, B., PotterWitter, K., Huff, E., & Poudel, J. (2021). Family Forest Owner Management Decisions for Participants Enrolled in a Forest Property Taxation Program in Michigan. Forests, 12(1), art. 35. https://doi.org/10.3390/f12010035
Statistical Office in Bialystok. (2000). Budżety jednostek samorządu terytorialnego w województwie podlaskim w 2019 r.
Statistical Office in Białystok. (2020). Statistical Yearbook of Podlaskie Voivodship.
Statistics Poland, Local Data Bank. (2021, November 30). https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start
Wakiyama, T., Lenzen, M., Kadoya, T., Takeuchi, Y., & Nonsai, K. (2021). Forest tax payment responsibility from the forest service footprint perspective. Environmental Science &Technology, 55(5), 31653174, https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.est.0c04327
Zaborek, D., & Czarnecki, K. (2018). Podatki lokalne jako źródło dochodów samorządu gminnego. Analiza podatku od nieruchomości, podatku rolnego i leśnego w gminie Lidzbark w latach 20102015. Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu, 6(2), 4771. https://doi.org/10.12775/PBPS.2018.010
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Prawa autorskie (c) 2022 Czasopismo Ekonomia i Środowisko