OCENA STOPNIA WDROŻENIA ZASAD ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W TRANSPORCIE NA PODSTAWIE EKONOMICZNEJ ANALIZY CYKLU ŻYCIA AUTOBUSÓW SZYNOWYCH
PDF (Angielski)

Słowa kluczowe

Analiza kosztu cyklu życia (LCCA), koszt eksploatacji, autobusy szynowe, zrównoważony transport

Jak cytować

Dziaduch, I. (2021). OCENA STOPNIA WDROŻENIA ZASAD ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W TRANSPORCIE NA PODSTAWIE EKONOMICZNEJ ANALIZY CYKLU ŻYCIA AUTOBUSÓW SZYNOWYCH . Czasopismo "Economics and Environment", 78(3), 8-29. https://doi.org/10.34659/2021/3/18

Abstrakt

W artykule przedstawiono ekonomiczną analizę cyklu życia autobusów szynowych. W ramach tej analizy ocenie poddano koszty ponoszone przez użytkownika w fazie eksploatacji autobusu szynowego. Do oszacowania kosztów wykorzystano autorską metodę prognozowania kosztów eksploatacji obiektu technicznego (np. środka transportu, urządzenia, maszyny), która uwzględnia zmienność ponoszonych kosztów w czasie. W artykule przeprowadzono także implementację tej metody weryfikującej możliwość jej zastosowania w praktyce przy szacowaniu kosztów eksploatacji obiektów technicznych. Weryfikacja doświadczalna, która oceni przydatność metody prognozowania kosztów jest celem niniejszego artykułu.

Weryfikację przeprowadzono dla ośmiu jednoczłonowych autobusów szynowych typu X wyprodukowanych przez tego samego producenta. Weryfikacja doświadczalna metody szacowania kosztów eksploatacji w cyklu życia obiektów polegała na:

  1. Przeprowadzeniu badań niezawodności obiektów eksploatacji w celu uzyskania danych o charakterze techniczno-ekonomicznym,
  2. Wstawieniu danych do metody i obliczeniu prognoz kosztów;
  3. Ocenie poprawności wyników.

Stopień trafności prognozy kosztów eksploatacji zmierzono za pomocą względnego błędu prognozy ex post. Analiza zgodności prognozowanych wartości kosztów z rzeczywistymi, wykazała dużą ich zgodność, o czym świadczy poziom oszacowanych błędów względnych (średni błąd wyniósł 4,9%). Uznać zatem można, że wartość prognostyczna metody jest stosunkowo wysoka.

Zaprezentowana w artykule ekonomiczna analiza cyklu życia obiektów technicznych jest jednym z narzędzi do oceny stopnia wdrożenia zasad zrównoważonego rozwoju w transporcie. Ocena stosowania filozofii zrównoważonego rozwoju w praktyce opiera się jednak nie tylko na wiedzy, jakiej dostarcza ekonomiczna analiza cyklu życia, ale także na wiedzy z zakresu środowiskowej i społecznej oceny cyklu życia obiektu. Dlatego też, analiza cyklu życia autobusów szynowych biorąca pod uwagę aspekty środowiskowe i społeczne stanowi  kolejny etap pracy badawczej autorki niniejszego artykułu.

PDF (Angielski)
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Prawa autorskie (c) 2021 Czasopismo Ekonomia i Środowisko

Downloads

Download data is not yet available.